Thursday 4 July 2019

What information systems do hospitals use?

A health information system is designed to manage healthcare data in the organization. ACG Infotech Limited introduces the Electra, a Hospital ERP System which manages, collects and stores medical data of patients and also handles activities related to health organizations. Hospital information system allows complete visibility of operations, converts manual paperwork into digital files technically, it allows to store patient information electronically, hence Hospital Management System has become an integral part of healthcare. Health informatics usually focuses on the administrative functioning of the hospital and it is designed to deliver every official operation in the hospital. 

Hospital information systems are accessed by professionals who deal with patients directly or public health officials. Following are a few healthcare information systems:

Electronic medical record / Electronic health record:-

This system holds manual records of patients electronically and thus eliminates paperwork.
An electronic health record (EHR) is a digital version of a patient’s paper chart. EHRs are real-time, patient-centered records that make information available instantly and securely to authorized users. While an EHR does contain the medical and treatment histories of patients, an EHR system is built to go beyond standard clinical data collected in a provider’s office and can be inclusive of a broader view of a patient’s care. 



One of the key features of an EHR is that health information can be created and managed by authorized providers in a digital format capable of being shared with other providers across more than one health care organization. EHRs are built to share information with other health care providers and organizations – such as laboratories, specialists, medical imaging facilities, pharmacies, emergency facilities, and school and workplace clinics – so they contain information from all clinicians involved in a patient’s care.

Practice management software 

This software automates assists hospital facilities and everyday management operations of the organizations.  Practice management involves the decisions, actions, and resources that ensure the day-to-day operations of your medical practice. Managing a healthcare practice can be arduous and time-consuming. In a single day, physicians and office staff may deal with administrative, regulatory, financial and technological tasks — on top of making sure patients get the best care possible.




Practice Fusion is here to help. Our cloud-based electronic health record comes with the practice management software you need to keep your office running efficiently.

Patient portals 

This system allows patients to view their health data, its viewpoint helps to receive appointment updates, medications and lab results. 
A patient portal is a secure online website that gives patients convenient, 24-hour access to personal health information from anywhere with an Internet connection. Using a secure username and password, patients can view health information such as:



  • Recent doctor visits
  • Discharge summaries
  • Medications
  • Immunizations
  • Allergies
  • Lab results


Some patient portals also allow you to:

  • Securely message your doctor
  • Request prescription refills
  • Schedule non-urgent appointments
  • Check benefits and coverage
  • Update contact information
  • Make payments
  • Download and complete forms
  • View educational materials

Clinical decision support

Clinical decision support (CDS) analyzes data from administrative systems. The main motive of this Online ERP Software is to assist hospital administrations in making informed decisions.


Clinical decision support (CDS) provides clinicians, staff, patients or other individuals with knowledge and person-specific information, intelligently filtered or presented at appropriate times, to enhance health and health care. CDS encompasses a variety of tools to enhance decision-making in the clinical workflow. These tools include computerized alerts and reminders to care providers and patients; clinical guidelines; condition-specific order sets; focused patient data reports and summaries; documentation templates; diagnostic support, and contextually relevant reference information, among other tools.

Optimizing Strategies for Clinical Decision Support



ONC collaborated with the National Academy of Medicine (NAM) to engage key experts and develop a series of strategies and recommendations to optimize CDS in support of improved care. The project’s goals were to identify actionable opportunities to accelerate progress in CDS creation, distribution, and use; inspire action on priority opportunities amongst diverse stakeholder groups; and to drive progress towards a usable, interoperable CDS.
At ACGIL we ensure that hospital computers are functioning well and are reliable to all patient requirements. The agenda of utilizing this software is to improve patient treatment by providing accurate, real-time patient information to the practitioner who treats the patients. 


No comments:

Post a Comment

Change and Risk Management in ERP Implementation

It ’ s a challenge for project teams to manage risk during an ERP project.  ERP systems  are the soul of almost every business today. Si...